”Jij bent de i en ik zet het puntje” – Waarom Tessy en Rogier partner van PINO werden

Naast oprichters Jeroen en Pieter zijn Tessy en Rogier partner van PINO. Allebei begonnen ze er ooit aan het stagebureautje. Tessy als stagiaire en Rogier als zelfstandige, externe samenwerkingspartner. Ze groeiden mee met het evenementenbureau en waagden uiteindelijk de stap om het partnerkwartet compleet te maken. Tessy in 2010 en Rogier twaalf jaar later. Ze vertellen hoe ze bij PINO terechtkwamen, waarom ze partner werden, wie welke rol in het viertal heeft en wat ze van de toekomst verwachten.

“Ik was een van de allereerste stagiaires van PINO”, begint Tessy. “Het was 2003 en ik studeerde aan de Hogere Hotelschool Maastricht, waar Jeroen en Pieter eerder afstudeerden. Vijf maanden lang liep ik stage bij ze. Jeroen en Pieter gaven me meteen veel verantwoordelijkheid: ik mocht onder andere mijn tanden zetten in een grote beurs met zo’n zestig stands en tienduizenden bezoekers. Ze gooiden me in het diepe, maar verzuipen kon ik niet: ze stonden altijd met een zwemhaak langs de kant. Die vrijheid geven we onze stagiaires nog steeds. Het beviel me toen zo goed bij PINO, dat ik er niet lang na mijn studie aan de slag ging.” Lachend: “Blijkbaar waren ze ook blij met mij.”

Liever in de coulissen
“Vanaf het jaar dat ik er begon – het zal 2006 geweest zijn – verlegden we het accent wat meer naar evenementen met inhoud”, gaat Tessy verder. “Binnen de branche was PINO het eerste evenementenbureau dat zich meer ging toeleggen op congressen. Daar waren we al snel zo succesvol in, dat ik steeds meer collega’s kreeg. Omdat ik al langer samen met Jeroen en Pieter de lijnen uitzette, was het voor iedereen heel logisch dat ik als partner naast ze ging staan. Die stap maakte ik in 2010. Het was goed dat die twee heren versterking van een vrouw kregen. We vulden elkaar mooi aan: zij staan vaker op de voorgrond met wat meer bravoure, ik maak me liever in de coulissen druk om details. Die rol past me goed: delegeren is niet mijn sterkste kant en ik ben dol op details. Als kleuter riep ik al de hele dag: zelf doen! Ik vind het gewoon fijn als een klant me alles kan vragen en dat ik dan alle antwoorden heb.”

''Ik viel direct voor hun enthousiasme en no-nonsense-aanpak.''

Dat kleine stagebureautje
“Bij evenementen draait het om details en daar ben jij inderdaad sterk in”, reageert Rogier. Tessy: “En voor jou telt vooral de inhoud.” Met een knipoog: “Jij staat voor de i van inhoud en ik zet er het puntje op.” Rogier beaamt: “Ik heb ook een heel andere achtergrond. Anders dan Tessy, Jeroen en Pieter ben ik geen hotello. Ik heb bedrijfskunde in Rotterdam gestudeerd en belandde bij de uitgever Wolters Kluwer, waar ik binnen het marketing en communicatie cluster uitgever was, van onder meer Adformatie. Ook grote events vielen onder mijn verantwoordelijkheid en zo werd ik een opdrachtgever van PINO. Ik viel direct voor hun enthousiasme en no-nonsense-aanpak. Kort nadat Kluwer in 2013 Adformatie verkocht, kreeg ik de kans om met hun evenementenportfolio voor mezelf te starten. Logisch was om met PINO samen te werken en zo kwam ik met mijn eigen tokootje op de zolder van hun kantoor terecht, aan dat kleine stagebureautje.”

Een nieuw hoofdstuk
Tessy vult aan: “PINO maakte toen weer een nieuwe verandering door. Niet lang nadat Rogier bij ons kwam, namen we het communicatiebureau EPP over. Daardoor verdubbelde het team en bestond het uit meer bloedgroepen dan alleen hotello’s. En we verhuisden naar een nieuw pand. We begonnen met elkaar een nieuw hoofdstuk.” Rogier, knikkend: “PINO werd nog sterker in evenementencommunicatie. Ik voelde me daar thuis bij en ging naast mijn eigen evenementen steeds meer bijdragen aan projecten van PINO.” Tessy: “Vooral als het om de inhoud ging, schakelden we Rogier graag in. We zagen hem in de jaren daarna steeds meer als collega. Helemaal toen in 2020 corona ons land overviel. Er ging een streep door al onze events. We hebben met Jeroen en Pieter drie dagen gesomberd en daarna doken Rogier en ik in wat er wél kon. ”

''Onze kracht is dat we allemaal op een andere manier kritisch zijn.''

Knuppel in het hoenderhok
“Tessy en ik vormden de tandem dat de slag van live naar online maakte”, legt Rogier uit. “Bij die online bijeenkomsten werd de inhoud nóg belangrijker: je wilde iedereen aan z’n scherm kluisteren en kon niets compenseren met een lekkere lunch of een toffe locatie. We werden behoorlijk goed in die online bijeenkomsten, al zeg ik het zelf. Uiteindelijk daalde in 2022 het stof van corona neer en voelde ik me met Tessy, Jeroen en Pieter echt verantwoordelijk voor PINO. Zo voelde dat vooral toen we op een zonnig terras met z’n vieren terugkeken op de coronatijd. Het was Tessy die op dat moment de knuppel in het hoenderhok gooide door zich hardop af te vragen of ik ook partner van PINO moest worden. Daar hoefde ik niet lang over na te denken: wat ik deed, beviel me ontzettend goed en ik zou nog nauwer gaan samenwerken met wie ik het liefst samenwerkte: de drie partners en het team van PINO.”

Inmiddels twintig talenten
Tessy vat samen: “Met Rogier maakten Jeroen, Pieter en ik ons partnerkwartet compleet. Het mooie is dat we aan de ene kant veel gemeen hebben en aan de andere kant elkaar goed aanvullen.” Rogier: “Precies: wat we delen, is dat we alle vier met minder dan een tien geen genoegen nemen. We lopen echt hard voor onze klanten. Die kunnen ons voor alles uit bed bellen.” Tessy legt de verschillen uit: “Onze kracht is dat we allemaal op een andere manier kritisch zijn: Jeroen is de ondernemer die zorgt dat het zakelijk haalbaar is, Pieter de schoolmeester die met de rode pen door het concept gaat, Rogier de fijnslijper die maakt dat de inhoud stevig staat en ik de preciezerik die controleert of alles tot in de kleinste details klopt. PINO is ooit min of meer als grap begonnen en we zijn heel bescheiden gebleven. Toch mogen we onszelf op de borst kloppen: er lopen hier inmiddels twintig talenten rond en PINO is gegroeid tot een volwaardige sparringpartner voor mooie opdrachtgevers die graag terugkomen. Als je bedenkt hoe PINO gegroeid is, zie je pas hoe je zelf gegroeid bent.” 

''Als je het goed doet, brengt ontmoeten vooruitgang.''

Hybride eventkalenders
“We hebben met elkaar zo veel lol dat we soms vergeten dat PINO een serieuze speler is”, meent Rogier. “Met een visie op het vak.” Tessy: “Zeker. We hebben geen strategisch plan in de kast liggen, maar vinden onszelf steeds opnieuw uit. Dat moet ook, want de wereld verandert, onze opdrachtgevers veranderen en deelnemers aan bijeenkomsten veranderen.” Rogier: “Na corona dacht iedereen dat alle events hybride zouden worden, maar dat is zeker niet zo. De eventkalenders van opdrachtgevers wél: klanten kiezen er bijvoorbeeld voor om van acht kennissessies er vier online en vier live te organiseren. De verwachting was ook dat events korter zouden worden. In plaats daarvan groeit de vraag weer naar lange dagprogramma’s, waarbij deelnemers de keuze hebben wat ze wel en niet bijwonen. Ze zien het hele programma meer als een menukaart.” 

Beweging op thema’s
“Inderdaad”, bevestigt Tessy. “Deelnemers kijken eerst naar hun eigen agenda en kiezen dan bijvoorbeeld alleen voor de lunch, de key note spreker of die ene workshop. Wij maken er steeds meer werk van om alle deelnemers naar hun verwachtingen te vragen en daar het evenement meer op in te richten. Dat mag je co-creatie noemen, maar het is vooral gastvrije aandacht voor je deelnemers.” Rogier: “Je kunt een geweldige event journey uitstippelen met podcasts vooraf en videoverslagen achteraf, maar dat werkt alleen als deelnemers er de interesse en tijd voor hebben. Daar kijken we dus naar.” Tessy besluit: “Als je het goed doet, gebeurt er iets moois bij ontmoetingen. Wat ik geweldig vind, is dat wij mensen en ideeën letterlijk samenbrengen en zo voor beweging zorgen op maatschappelijk belangrijke thema’s als zorg, onderwijs en duurzaamheid. Wat we doen heeft zin en daarom voelt het dubbel goed om partner bij PINO te zijn.”