PINO-oprichters Jeroen en Pieter: al 25 jaar vakidioten

In 1999 richtten Jeroen Coers en Pieter Schure PINO op. Volgens Pieter was er geen businessplan: ‘’en als het niet lukte, gingen we ’s avonds wel biertjes tappen om bij te verdienen’’. Ondertussen zijn ze 25 jaar verder en is er geen enkel ‘biertje getapt’. Hoe is dit ze gelukt? En hoe kijken ze terug op de voorbijgevlogen jaren en vele events? Jeroen en Pieter reflecteren (en maken vooral veel flauwe grappen) in dit exclusieve jubileuminterview.

Geen verwachtingen 
Vers afgestudeerd aan de Hoge Hotelschool Maastricht en met jeukende handen gingen Jeroen en Pieter de evenementenbranche in. En ook beide eigenwijs genoeg, zo zegt Pieter: ‘’We hebben eerst een halfjaar voor een baas gewerkt, maar vonden dat we het zelf ook wel konden.’’ En dit deden ze vooral zonder een uitgewerkt plan, want dat was niet nodig. ‘’En dat is eigenlijk nog steeds zo.’’ zegt Pieter. Hij wordt aangevuld door Jeroen: ‘’Het enige plan was dat we het zeven jaar zouden doen. Daarna zouden we er wel klaar mee zijn. Maar dat is overduidelijk mislukt.’’ Leven van dag tot dag dus, en doen wat er moet gebeuren en waar vraag naar is; een gezonde insteek volgens de mannen.

Het draait om plezier
Maar waarom zijn ze niet gestopt na die zeven jaar? Pieter en Jeroen bespreken hun drijfveren. Volgens Jeroen draait het allemaal om plezier: ‘’Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Als ik geen flauwe grappen mocht maken, dan had ik het niet volgehouden.’’ Uiteraard zijn kennis, ervaring en professionaliteit ook succesfactoren van PINO, maar stiekem is humor de grootste kracht. Pieter: ‘’Je moet je werk kunnen relativeren, anders waren we allang gestopt van de stress.’’ En een belangrijke regel van Jeroen (en zie dit ook vooral als een wijze les): ‘’Ik ga altijd met een goed humeur naar huis, ook als er iets is mis gegaan die dag.’’

Een gouden combinatie
Misschien wel de belangrijkste vraag: hoe houden ze het eigenlijk al 25 jaar met elkaar uit? Volgens Pieter ‘’duurt menig huwelijk korter’’. Jeroen vindt dat ze goed op elkaar zijn ingespeeld: ‘’Ik vertrouw altijd op mijn onderbuikgevoel. Dan zeg ik: let op mijn woorden.’’ Pieter slaapt er vaak nog een nachtje over, en vult Jeroens intuïtie vervolgens aan met de bijbehorende rationele argumenten. Een gouden combinatie die conflicten voorkomt. Jeroen: ‘’We zijn ons bewust van de relatie die we hebben. Het belang van een gezonde samenwerking is te groot om een conflict te hebben.’’ Pieter: ‘’En we vinden elkaar ook gewoon erg aardig.’’ Zeker niet onbelangrijk.

Je doet het samen
En deze samenwerking gaat verder dan alleen met zijn tweeën. Ze delen hun plezier met twee compagnons en een team waar ze trots op zijn. Volgens Pieter ‘’moeten onze medewerkers ook een slechte grap kunnen maken.’’ Positiviteit is uiteraard een verbindende factor, maar hoe brengen ze verder het team samen? Jeroen: ‘’Omdat wij ook gewoon meedraaien en onderdeel zijn van het team.’’ En volgens Pieter: ‘’We zijn geen managers, maar vakidioten.’’

''Menig huwelijk duurt korter'' - Pieter

En dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen, is ook van groot belang. ‘’Elke medewerker draagt onze kernwaarden uit, bewust en onbewust.’’ Een belangrijke factor volgens Pieter. Zo staat de kernwaarde gastvrijheid bovenaan bij alle PINO’s. Jeroen: ‘’We hebben geen secretaresse die onze klanten of leveranciers ontvangt. Ik zet graag zelf een kopje koffie voor een bezoeker of koerier. Dat maakt niet alleen hun dag, maar ook die van mij.’’

''Ik ga altijd met een goed humeur naar huis'' - Jeroen

Nog geen einde in zicht
Het plezier komt voort uit de intrinsieke motivatie van de heren. De ambitie die er 25 jaar geleden was, is er nog steeds. Want als ze gevraagd wordt wanneer ze met pensioen gaan, antwoorden ze dat ze juist verder willen groeien. Jeroen: ‘’Onze oren en ogen staan altijd open voor interessante overnames om PINO uit te breiden.’’ Pieter is lichtelijk geschrokken van deze uitspraak, maar knikt uiteindelijk toch instemmend. ‘’We nemen vaak afslagen zonder dat we het zelf doorhebben. Een paar jaar later definiëren we pas de ontwikkeling die het bedrijf dan organisch heeft doorgemaakt.’’ Deze insteek karakteriseert de afgelopen 25 jaar en ook de aankomende jaren. Zonder strakke plannen en kijken wat er op je pad komt. Jeroen: ‘’Nieuwe uitdagingen houden het leuk. Zo zagen we de coronaperiode ook als een kans: wij gingen juist vol gas vooruit en stelden ons veerkrachtig op. Eigenlijk is onze strategie dat we goed zien waar behoefte aan is bij onze opdrachtgevers. Met als doel dat we die opdrachtgevers maximaal ontzorgen en ondersteunen in kwalitatieve evenementen.’’

De clichés die gevraagd moeten worden
We sluiten af met een paar clichés. Waar zijn ze nu het meest trots op? Pieter: ‘’Dat we een écht bedrijf zijn. Het begon als postkantoortje spelen en voordat we het doorhadden waren we opeens werkgever.’’ Jeroen vult aan: ‘’En hier hebben we gewoon keihard voor gewerkt. Zo hebben we ook het volledige bedrijf zelf kunnen financieren. Écht alles.’’
En als ze wordt gevraagd om PINO in één zin te beschrijven, blijkt het werkplezier wederom doorslaggevend te zijn. Pieter zegt ‘’Lache’’, en Jeroen haakt hierop in met: ‘’Het leven is een groot evenement.’’ De rode draad in de afgelopen 25 jaar is de intrinsieke motivatie die zich doorvertaalt naar veel ambitie, drive en passie. Daarom lukt het zonder strategie, zijn slechte dagen geen probleem en is elke uitdaging interessant. Gooi er een vleugje humor bij, en de som van succes is compleet. Je moet tenslotte ook echt een (vak)idioot zijn om het al 25 jaar vol te houden.

De eerste nieuwsbrief in 2001

Mogen we onze ambitie met jou delen?