‘’Met de communicatiestrategie maken we een enorme groei door’’

‘’We zijn van 0 naar 6.000 volgers gegaan op de LinkedIn-pagina van onze opdrachtgever.’’ Tara Koole, projectmanager en communicatieadviseur vertelt over de communicatiestrategie van Partners for Water. Dat PINO events organiseert, wist je natuurlijk allang. Maar wist je ook dat we ijzersterk zijn in communicatie?

Wat houdt zo’n communicatiestrategie in?
25 jaar geleden startte het programma Partners for Water: een Nederlands overheidsprogramma dat waterzekerheid internationaal versterkt in een langdurige samenwerking met lokale partners en de Nederlandse watersector. Door strategische planning en ondersteuning in de vroege stadia van innovatie te faciliteren, draagt het programma bij aan een systemische verandering voor duurzaam waterbeheer en infrastructuur. PINO is sinds 2023 aangehaakt voor events en communicatie. Het team ontwikkelde toen een communicatiestrategie, een sterke basis. Tara licht toe: ‘’Het belangrijkste doel van de strategie is de zichtbaarheid van het programma vergroten. Dit doen we met diverse communicatiemiddelen: LinkedIn, websites, video’s, brochures, podcasts, infographics, e-mailmarketing en uiteraard events – een belangrijk communicatiemiddel.’’

Hoe combineer je dat met events?
Tara: ‘’Het is echt teamwork. Mijn collega’s organiseren de events en ik kijk als coördinator naar het gehele communicatieplaatje. Ik check bijvoorbeeld of de eventwebsites en mails binnen de huisstijl passen.’’ Verder is promotie een groot onderdeel van de eventcommunicatie. Tara legt uit: ‘’Ik kijk eerst naar de kernboodschap: waarom organiseren we dit event? Hier baseer ik onze communicatie op en dit verspreid ik onder alle stakeholders, ook wel de potentiële deelnemers. Ik coördineer bijvoorbeeld de ontwikkeling van de uitnodigingen, eventwebsites of LinkedIn-posts. Dit doe ik met een strategische blik – welk middel past bij welke doelgroep?’’ Dit doet ze natuurlijk niet alleen. Tara vertelt trots: ‘’Ik werk samen met veel schrijvers, redacteurs en een vormgever. En met vertalers, want alle communicatie is in het Engels.’’

''Ga even terug naar de inhoud, voordat je een event organiseert.’’

Wat is het resultaat?
De strategie werkt: ‘’We maken een enorme groei door. We ontwikkelden vorig jaar bijvoorbeeld een nieuwe website die veel traffic oplevert. We maken ook echt veel content. Twee LinkedIn-posts en minstens één inhoudelijk artikel per week. Het is een ambitieus team en dat loont. We zijn van 0 naar 6.000 volgers op LinkedIn gegaan en hebben een groot adressenbestand opgebouwd – van 200 naar 1.300 abonnees. Ook de website behaalt precies de zichtbaarheid die we willen met een groei van 100 naar 2.600 unieke bezoekers per maand.’’

Wat belooft de toekomst?
Maar Tara vindt dat het altijd beter kan: ‘’Ik wil de doelgroep nog beter leren kennen. Ik werk met inhoudelijke vraagstukken en door precies de uitdagingen te weten, bereik je doelgroep gerichter.’’ En dat gaat met vallen en opstaan. ‘’Er is zoveel vaktaal, dat is soms echt pittig! Maar bij PINO zijn we flexibel en pakken we het snel op. Dat is onze kracht – snel schakelen en goed luisteren naar de opdrachtgever.’’

Een event is nooit een doel op zich, maar altijd onderdeel van een strategie. Communicatie is hierin een onmisbare schakel. Tara: ‘’Vraag jezelf altijd af: past dit bij het overkoepelende doel? Ga even terug naar de inhoud, voordat je een event organiseert.’’

Wil jij ook groeien?