Liesbeth Kramer: al 20 jaar opdrachtgever

Bij PINO vieren we dit jaar ons 25-jarige bestaan. Maar dit is niet ons enige jubileum. We werken namelijk al 20 jaar samen met Liesbeth Kramer, reputatiemanager binnen het commercieel vastgoed. ‘’We zijn samen opgegroeid in de wereld van evenementen’’. Tijd om herinneringen op te halen van de eerste ontmoeting, de talloze nationale en internationale events en de veranderde tijdsgeest. Pieter Schure en Liesbeth Kramer blikken in dit jubileuminterview terug op hun bijzondere band en veelzijdige samenwerking.

Eerste ontmoeting
‘’Sinds onze eerste ontmoeting ben ik altijd bij de jongens gebleven. En met de jongens bedoel ik Pieter en Jeroen, het waren echt nog jongens toen.’’ Geen heren of mannen, Liesbeth noemt ze tot op de dag van vandaag gewoon nog ‘’de jongens’’. De eerste ontmoeting was in 2004 voor de organisatie van een auto rally. Daarna kwamen er extravagante en exclusieve feesten voor mensen binnen het commercieel vastgoed. Dat kon in die tijd nog. Pieter vertelt: ‘’We ontvingen dan zo’n 300 gasten, maar hadden ook bijna 175 man aan personeel rondlopen. Met hotelovernachtingen, allerlei artiesten, vastgoedtycoons en chique thema’s zoals Moulin Rouge en Black & White. Het was eigenlijk net een Joop van de Ende productie.’’ Stel je voor: je komt aan in een volledig zwarte ruimte. Zwarte muren, zwart gekleed personeel, zwart gespoten bloemen. Alle gasten in een nette zwarte outfit. Vervolgens begint de DJ te spelen en zebra-danseressen stelen de show. En dan valt het zwarte doek, met daarachter de wauw-factor van de avond: een spierwitte ruimte met wit gekleed personeel, witte tafels, witte bloemen. Kortom, waanzinnige feesten, waar Liesbeth en Pieter met veel plezier aan terugdenken. 

Meegroeien met de branche en tijd
De tijden waren toen anders, want vervolgens kwam in 2008 de crisis. Eerst de financiële crisis en daarna de vastgoed crisis. ‘’De bomen groeiden niet meer tot aan de hemel, de tijd van decadente feesten was voorbij.’’ zegt Liesbeth. ‘’Een nieuw tijdsbeeld vraagt om een andere vorm. Sindsdien is er altijd een inhoudelijk element aan een evenement gekoppeld.’’ Dit leidde voor PINO tot de organisatie van de grootste vastgoedborrel van Nederland, professionele conferenties en congressen en tijdens corona een uitgebreide en televisiewaardige talkshow. Ondanks de nieuwe vormen, blijven de evenementen volgens Pieter ‘’grootse producties van hoogwaardige kwaliteit’’. Pieter: ‘’De talkshow voor Liesbeth was bijvoorbeeld een van de meest uitvoerige talkshows die we als PINO hebben georganiseerd.’’ Liesbeth vult aan: ‘’En we zijn altijd trendsetters. Met de inhoud en vorm zijn we actueel en innoverend. Ons laatste congres ging bijvoorbeeld over Environmental, Social and Governance criteria (ESG), de toekomst voor het commercieel vastgoed.’’ 

061125_194819_a

''Sinds onze eerste ontmoeting ben ik altijd bij de jongens gebleven'' - Liesbeth

Heel veel details
Al 20 jaar gezamenlijke succesvolle evenementen dus. Hoe krijgt dit duo dat voor elkaar? Liesbeth: ‘’Vanaf de eerste ontmoeting hadden we een klik. Goed met elkaar overweg kunnen vind ik heel belangrijk voor een soepele organisatie. We hebben dezelfde drive, drang naar professionaliteit en klantgedreven attitude.’’ Pieter vult aan: ‘’Liesbeth is iemand van de details en heeft echt álles in de gaten. Zo dubbelchecken we voor Liesbeth elke goodiebag en mag er absoluut geen uitgedrukte sigaret bij de ingang liggen. Kenmerkend aan PINO is dat we de opdrachtgever vaak een stapje voor zijn, maar bij Liesbeth lukt dat niet zo vaak.’’ Liesbeth omschrijft zichzelf soms als een zeurklant, maar Pieter noemt haar een ‘’kritische klant.’’ Het is juist ‘’heel vet’’ om een opdrachtgever te hebben die weet wat ze wil en ook weet hoe het werkt. 

Een rol die goed past bij PINO met haar gastvrije karakter. Gastvrijheid speelt namelijk een grote rol in deze details. Zoals Liesbeth zegt: ‘’The devil is in the details. Alles van het begin tot het einde, zoals het parkeren, de ontvangst, professionele hostessen, de aankleding, moet kloppen voor de gast.’’ En de bezoekers verwachten dit ook. Pieter: ‘’In de wereld van commercieel vastgoed zijn ze veel gewend. Een evenement moet daarom strak staan om de gewenste indruk achter te laten.’’ Liesbeth stemt in: ‘’De lat ligt altijd hoog. Maar onze evenementen zijn spraakmakend. Als ik mensen tegenkom van vroeger, hebben ze het nog steeds over onze feesten uit het verleden en nu natuurlijk de huidige inhoudelijke en innovatieve bijeenkomsten.’’

''Het is best bijzonder dat we als bureau al 20 jaar dezelfde opdrachtgever hebben. Dit vind ik iets om te koesteren.'' - Pieter

Vertrouwen en waardering
De samenwerking gaat dus veel verder dan alleen een tof feestje organiseren. Liesbeth: ‘’De samenwerking met PINO is niet één plus één is twee, maar minstens vijf. Ik heb verschillende functies gehad binnen het reputatiemanagement en PINO is altijd met mij meeverhuisd. Een andere partij was nooit een vraag voor mij. Ik ben echt dol op de jongens.’’ Pieter waardeert Liesbeth als opdrachtgever: ‘’Ze is iemand die weet wat ze wil, en dat is vooral dat het gewoon goed moet zijn. En dit bereik je alleen als je elkaar vertrouwt. Als Liesbeth tegen ons zegt: komt goed, dan weten wij dat het goed komt.’’ En voor Liesbeth geldt hetzelfde: ‘’Ik vertrouw Pieter met de zaken waar ik zelf niet mee bezig ben. Wanneer ik mij druk maak om de gasten, weet ik dat Pieter mij op andere vlakken ontzorgt, zoals met de techniek.’’ Pieter sluit hem nog even zoetsappig af: “We durven onze hand in het vuur te steken voor elkaar.’’

061125_195232_a

''Ik heb een hoop gekkigheid met ze meegemaakt'' - Liesbeth

Hecht team
De vraag of ze nog dromen en doelen hebben voor de toekomst vinden ze beide lastig. Wat valt er ook nog te zeggen na zoveel succesvolle jaren? Liesbeth: ‘’Ondanks dat de inhoud nu sterk leidend is, blijf ik de vorm ook enorm van belang vinden. Die vertaalslag van inhoud naar vorm blijft naar mijn mening interessant voor de toekomst.’’ Pieter vult aan: ‘’Liesbeth vindt projecten steeds opnieuw uit. Met haar samenwerken is een soort opwaartse spiraal. De evenementen worden niet per se steeds groter, maar wel steeds beter. Dus ik kijk altijd uit naar ons volgende evenement.’’

Over de vraag ‘kan je PINO in één zin beschrijven?’ hoeft Liesbeth niet lang na te denken. Ze heeft zelfs maar één woord nodig: ‘’Top!’’ Pieter wordt nog even nostalgisch: ‘’Het is best bijzonder dat we als bureau al 20 jaar dezelfde opdrachtgever hebben. Dit vind ik iets om te koesteren.’’ Liesbeth haakt hierop in: ‘’Het schept echt een band. Ik heb de jongens bijvoorbeeld ook zien trouwen en kinderen krijgen. En een hoop gekkigheid met ze meegemaakt.’’ 

Een samenwerking die zeker een hoofdstuk in het geschiedenisboek van PINO verdient. En overigens een hoofdstuk dat zeker nog niet is afgeschreven. Met een goede klik, dezelfde drive, veel vertrouwen en een passie voor details zijn Liesbeth en PINO een succesvol duo. Met als resultaat een repertoire aan ontzettend diverse evenementen, waar ze beiden trots op terug kijken.  

Ons nieuwsbriefartikel in 2007 over het Black & White feest

Mogen we ook met jou samenwerken?