VTU Uitvaart Vakdag

Daar krijgen wij energie van!

100 exposanten, 2.000 bezoekers en 11 sprekers. Dat is de VTU Uitvaart Vakdag op 24 september 2024 in cijfers. Maar het gevoel dat we van deze succesvolle beurs kregen? Dat is de energie van de uitdagingen van de voor ons nieuwe branche. Hoe hebben we dit aangepakt?

Innovatieve beurs
De beurswereld verandert. Bezoekers hebben steeds meer behoefte aan netwerken en inhoud. Enorme stands waarin exposanten vooral etaleren is verleden tijd. De VTU (Vereniging Toeleveranciers Uitvaartbranche) is de branchevereniging voor alle professionals in de uitvaartbranche, met onder andere als doel om samen te komen. Een vakdag is daar natuurlijk perfect voor. Het bestuur van de VTU wil graag meegaan in de tijd en koos voor een vernieuwend concept voor de uitvaartbranche. Kleine stands (in plaats van grote stands om te etaleren) en de hele dag door keynotes (om de bezoeker kennis aan te bieden). Daarnaast was er behoefte aan een nieuwe locatie. Het NBC in Nieuwegein bleek de juiste match te zijn. De luxe uitstraling en heerlijke catering past goed bij de branche.

Spannend
Zulke vernieuwingen zijn altijd spannend. Worden er wel kaartjes voor de nieuwe vakdag gekocht? Gaan we de beursvloer wel uitverkopen? Op die vragen kunnen we met veel enthousiasme ‘JA!’ zeggen. Bram van der Laan, bestuurslid van de VTU en onderdeel van het organisatieteam, vertelt: ‘’We hebben de VTU Uitvaart Vakdag deze editie natuurlijk in een nieuw jasje gestoken. Dan is het enorm leuk om te zien dat mensen er zo massaal op afkomen. Onder zowel standhouders als bezoekers hoorden we alleen maar positieve reacties. Missie geslaagd dus!’’

Recept voor succes
Een beurs organiseren; wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken? Begin dit jaar begonnen we met de verkoop van de stands. Enige salestechnieken zijn dus vereist. Daarnaast richtten wij de volledige bezoekersregistratie in, inclusief de betalingen van de tickets. En we legden de complexe puzzel van de beursvloer – die uiteindelijk volledig uitverkocht was. De communicatie namen wij ook uit handen. We bouwden een website, stuurden mailings en zorgden voor aandacht in de media. We ontzorgden alle standhouders met een diversiteit aan wensen. En verder… de standbouw verzorgen, nauw contact met de locatie, een plattegrond ontwikkelen, keynote sprekers boeken en briefen, en nog veel meer.

Na zeker een jaar aan voorbereidingen kijken we met veel trots en plezier terug op een geslaagde dag. We hebben ons wegwijs gemaakt in een voor ons nieuwe branche en we kregen de kans om te innoveren. Daarnaast hebben we de beursvloer uitverkocht en het liep storm aan bezoekers. Daar krijgen wij energie van!

Staat een beurs ook op jouw planning?