Kleine wasjes, grote wasjes, eco-wasjes!
- Water
De wasmachine is een eyecatcher, maar de boodschap moet de doelgroep nog raken
Een mega grote wasmachine op het bevrijdingsfestival in Zwolle. Zie je het al voor je? Met deze activatie laat Vitens zien hoeveel kostbaar drinkwater we verspillen tijdens het wassen. Ook voor projectmanager Allet was het een eye-opener.
Verrassende blikken
Wist je dat de wasmachine een van de grootste watergebruikers in huis is? Zonder dat je het weet, verspil je misschien wel 20 liter drinkwater per wasbeurt. Zonde toch? Daarom brengt Vitens de eco-stand onder de aandacht met de grote wasmachine. Een slimme en leerzame formule: jonge gezinnen (met uitpuilende wasmanden) lopen langs en spelen de eco-challenge of vullen een digitale vragenlijst in. Dat leverde verraste reacties op: “Sjonge, zoveel had ik nooit verwacht!”
Enthousiaste acteurs
Collega Allet vertelt meer over PINO’s rol: ‘’Ik regelde alle logistiek. Ervoor zorgen dat de wasmachine op zijn plek stond en dat de dag zelf soepel verliep. Het allerleukst vond ik het stimuleren van bezoekers om te stoppen bij de opvallende wasmachine. Daarvoor heb ik vijf acteurs van Roos Exoo ingezet. In bijpassende outfits en met een enthousiaste uitstraling zorgden ze voor een drukbezochte activatie.’’
Dat is precies PINO’s kracht: het inzetten van de juiste middelen om het concept tot een succes te brengen. De acteurs zijn een belangrijke schakel: de wasmachine is een eyecatcher, maar de boodschap moet de doelgroep nog raken. Allet: ‘’De opdrachtgever was eerst een beetje sceptisch over de acteurs. Was dat wel echt nodig? Uiteindelijk waren ze super enthousiast en willen ze niet anders meer!’’
Utrechtse wasjes
Gelukkig hoeft Allet de acteurs niet te missen. Op 14 juni staat de wasmachine namelijk in Hoog Catharijne in Utrecht – een thuiswedstrijd! Ben je benieuwd hoeveel water jij verbruikt met het wassen? Doe de test. Allet: ‘’Het was echt een eye-opener voor mij. Ik verspil nu minder water met mijn berg was. Mooi dat ik deze boodschap ook in Utrecht mag verspreiden!’’
Welke boodschap wil jij overbrengen?