Hoe laat je jouw jaarlijkse congres groeien?

‘’Ben je er volgend jaar weer bij?’’

‘’Ben je er volgend jaar weer bij?’’ Hoe tof is het als jouw congres zo’n succes is, dat je het elk jaar weer mag organiseren. Maar het is nog toffer als het event ook blijft groeien. Elke editie beter, drukker en groter. Met meer naamsbekendheid en een sterkere reputatie. Dat is precies wat we zien bij het Overheid 360° Congres. Al 3 jaar op een rij, met de laatste op 25 juni, organiseren we dit congres in de Jaarbeurs, Utrecht. Een mooi moment om onze belangrijkste lessen te delen.

1. Ken je doelgroep
Jouw bezoekers, daar doe je het voor. Het Overheid 360° Congres is voor professionals uit de publieke sector die maatschappelijke impact maken binnen de digitale overheid. Uit onze evaluaties leren we ze steeds beter kennen. Waarom ze zich aanmelden? Voor nieuwe kennis. De beursvloer of het netwerken vinden ze ook zeker interessant, maar kennis staat als kampioen bovenaan. Dat gegeven is leidend voor het hele event. Volg het trouw en je krijgt bezoekers die elk jaar terugkomen, jouw congres aanbevelen én hun collega’s meevragen.

2. Laat jezelf zien
Vestig de aandacht op jouw congres met gerichte marketing. Heel belangrijk: waar zit jouw doelgroep? De bezoekers van het Overheid 360° Congres zijn vooral actief op LinkedIn. En we hebben een groot adressenbestand tot onze beschikking. Maar denk verder: wie zijn relevante stakeholders met een groot bereik? Voor de laatste editie van Overheid 360° waren we bijvoorbeeld zichtbaar via brancheverenigingen, intranetten of nieuwsplatformen. Zo vergroot je jouw bereik en trek je nieuwe bezoekers aan.

3. Werk samen
Die samenwerkingen zijn multifunctioneel. Voor onze doelgroep is kennis belangrijk, oftewel het programma. Zoek partners om samen een sterk programma te bouwen. Kennis en inbreng van alle kanten brengt inspiratie en waardevolle ontwikkelingen. Kortom: zoek partners om elkaar te versterken. Voor het Overheid 360° hadden we zo veel best practices op het programma staan, die erg populair waren bij de bezoekers.

4. Ontzorg alle partijen
De juiste bezoekers, gerichte marketing en een inhoudelijk programma: belangrijke onderdelen voor een sterk congres. Maar minstens zo essentieel: een vlekkeloze organisatie. Ook dát biedt ruimte om te groeien. Denk aan heldere communicatie vooraf, een soepele ontvangst en goede logistiek. De eerste 5 minuten van een bezoek zijn het belangrijkst. Verlopen die stroef? Dan heb je al snel een slechte review. Ontzorg alle partijen zodat iedereen kan doen waar hij het best in is.

PINO is vertrouwd met alle punten. Wil je jouw congres laten groeien? We denken graag met je mee om jouw werk uit handen te nemen.

We denken graag met je mee