‘Het HWBP is groots en meeslepend’
- Klimaat, Water
Dijkwerkersdag 2025 ontmoeten, inspireren en samen optrekken
‘Sorry dat je moet omfietsen in Zwolle.’ Met die knipoog trapte programmadirecteur Eric Withaar de 11e Dijkwerkersdag van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) af in congrescentrum 1931 in ’s-Hertogenbosch. Het was een verwijzing naar dagvoorzitter Marijn de Vries die, als fietsburgemeester van Zwolle, dagelijks ervaart wat het betekent als de schop de grond in gaat. Project Stadsdijken Zwolle zit daar middenin de uitvoering – tijdelijk ongemak dat symbool staat voor iets groots: de zichtbaarheid van het HWBP neemt toe. En dat is goed nieuws.
Tot 2050 versterkt het HWBP samen met de waterschappen en het Rijk 1.400 kilometer dijk. Een noodzakelijke operatie, benadrukte ook de minister van Infrastructuur & Waterstaat: ‘Het bestaan van ons land is geen vanzelfsprekendheid. Het versterken van onze dijken is geen luxe en niet onderhandelbaar.’
En dat versterken is een taak waar de Nederlandse dijkwerkers trots op mogen zijn, aldus Dr. Jaap Kwadijk, expert watermanagement bij Deltares tijdens z’n keynote. ‘Het HWBP is groots en meeslepend’, zei hij in z’n energieke keynote waarbij hij het HWBP in historische context plaatste en een voorzet op de toekomst gaf. ‘Na 2050 gaan we gewoon door’, blikte hij alvast vooruit voor de bijna 1000 deelnemers in de zaal.
Na een eerste ronde deelsessies en lunch bracht Jan Dirk van den Burg, voormalige fotograaf des Vaderlands, een glimlach op ieders gezicht met zijn visuele ode aan het vak. In een halfuur schotelde hij de dijkwerkers maar liefst 250 slides voor met zijn foto-observaties van Nederland. Hij introduceerde het begrip ‘dijkdenken’ en bedacht alvast een slogan voor de toekomst: ‘Gewoon Dijkque enzo.’
De rol van PINO: korte lijnen, stevige samenwerking
PINO was dit jaar zeer nauw betrokken bij de organisatie van de Dijkwerkersdag. Met de inzet van Allet Douma, die een dag per week meedraaide in het communicatieteam van het HWBP, waren de lijnen kort en de samenwerking hechter dan ooit.
Nieuw dit jaar was het marktplein rondom de thema’s duurzaamheid, innovatie, kennis en ontwikkeling. PINO verzorgde voor elke deelnemende partij een stand met een duurzame banier. Daarnaast dachten we mee over het programma, bewaakten we het budget en losten we – zoals elk editie – de uitdagende puzzel met de zaalindeling op, compleet met de juiste opstellingen en het aantallen stoelen.
Was het weer zo’n dag? Jazeker.
>> Een dag van ontmoeten, inspireren en samen optrekken.
>> Een dag van dijkdenken. Of dijkquedenken.
>> Een dag om trots op te zijn.
Heb je een eventpartner nodig die creatief en hands-on is?