De Wereld van Communicatie

Vertragen om te versnellen en inhoudelijk luisteren

We leven in een turbulente wereld die continu in beweging is, en daarin heb je als communicatieprofessional een onmisbare rol. Ongeacht het thema is het als communicatieprofessional je taak om na te denken over hoe de boodschap het best kan worden overgebracht naar de doelgroep. En dat is met alle ontwikkelingen en meewegende factoren niet altijd even makkelijk. Tijdens de jubileumeditie van het CommunicatieCongres op 16 mei 2023 kregen communicado’s hiervoor praktische tips en tricks.

De belangrijkste boodschap van deze dag: Soms moet je vertragen om te versnellen. Sterker nog: je kunt niet versnellen zonder te vertragen. Dit klinkt als een tegenstelling, maar dit levert je als mens, projectteam en organisatie veel op. Voor iedere organisatie is het namelijk belangrijk om jezelf regelmatig de vraag te stellen of je nog op de goede weg bent. Wat levert het tot nu toe op? Passen de projecten bij de missie en visie? Moeten we bijsturen? Wie is onze doelgroep en wat speelt er bij hen? Sluiten we aan op hun wensen en behoeften?

Voor PINO betekent stilstaan om te versnellen dat we na afloop van ieder project reflecteren met de klant en lessons learned noteren voor de volgende projecten. Ook in de aanloop naar een event is een tussentijdse reflectie goed om te kijken of bijvoorbeeld het programma en sessies aansluiten bij de klant, het doel van het event en haar doelgroep. Intern is PINO ook bezig met reflectie om stil te staan bij wat we nu doen en waar we als organisatie naartoe willen. Leuk en leerzaam!

Een andere veelgehoorde boodschap van sprekers tijdens het congres was dat we meer en beter moeten luisteren. Inhoudelijk luisteren. Niet alleen naar elkaar, maar vooral naar je doelgroep. In de waan van de dag vergeten we soms dat de doelgroep belangrijke informatie bevat die medebepalend is of het eindproduct het gewenste effect oplevert.

Organiseer bijvoorbeeld dialoogsessies met de doelgroep als je merkt dat er weerstand is bij een project of verandering. Maar luister wel met oprechte interesse. Luister niet om te antwoorden, maar stel vragen om te begrijpen wat iemand nou écht zegt en neem dit mee als input voor het vervolg van je project.

Wil jij ook een congres zoals het CommunicatieCongres organiseren?