I AM PINO

PINO's blog december 2018

Ze zullen gek opgekeken hebben, de toeristen die begin deze maand de grote rood-witte letters voor het Rijksmuseum niet konden vinden. Daar ging hun gedroomde Instafoto of Facebookpost. Het begrip IAMSTERDAM zou te veel draaien om het individu. Maar is dat zo?

Zowat iedere buitenlandse bezoeker van onze hoofdstad heeft in zijn telefoon of fotoalbum een plaatje van zichzelf bij deze reuzenletters. Leunend tegen de I, zittend op de M of verstopt in de A. Een mooi staaltje citymarketing. De rood-witte letters waren bijna bekender dan de gevel van het Rijksmuseum, die achter de letters op alle foto’s staat. Lieten die letters niet juist zien dat Amsterdam van iedereen is? Van ons allemaal? De geboren en getogen Amsterdammer, de in haar studententijd verhuisde Brabantse en de rugzaktoerist uit Guatemala: iedereen kon zich herkennen in die ene I. Meer dan in de letters WOWMOSCOW of ONLYLYON, die naar ons Amsterdamse voorbeeld ineens opdoken in die Russische en Franse stad.

Geeft de I uit IAMSTERDAM niet iedereen in de wereld juist de ruimte om een stukje stad op te eisen en zo samen de stad te maken? En is dat niet bij uitstek heel divers en solidair in plaats van individualistisch? Wij kunnen het weten, want in onze hoofdletters PINO zit ook zo’n I. Een I waar iedere ik een draai aan kan geven. De verschillende ikken die bij PINO werken en kleur geven aan onze evenementen en communicatie. En onze tientallen opdrachtgevers, die de identiteit van hun organisatie daar graag in herkennen. Bij evenementen en met communicatie brengen we ook allerlei ikken met elkaar in contact. Om kennis te delen, om verschillen te vieren en samen verder te komen. Geweldig dat niet iedereen hetzelfde is. Daarom zijn we eigenlijk heel trots op die I in onze naam. Misschien moeten we maar eens vier manshoge letters voor ons pand gaan zetten!

Met welke I in PINO wilt u brainstormen over evenementen en communicatie? Zetten wij daarna wel de puntjes op alle i’s.

Pieter Schure