Erwtensoep of raketjes?

PINO's blog juli 2019

In de zomer eet bijna niemand erwtensoep. Wel salades en ijsjes. Dat blijkt niet alleen door onze zintuigen te komen, maar vooral door ons gevoel. Timing, zintuigen, gevoel: elementen die ook bij evenementen belangrijk zijn.

Waar anders dan in Wageningen ontdekten onderzoekers dat vooral onze ideeën en opvattingen onze smaak bepalen. Meer nog dan de zintuigen, die daar wel een handje bij helpen. Wat we vóelen bepaalt met name wat we willen eten. Een ijsje is eigenlijk niet wat ons lichaam vraagt als het warm is. Een raketje is een suikerbom op een stokje en aan die lege calorieën heeft ons lijf weinig. Maar ijs associëren we nu eenmaal met zomerse gezelligheid. Met de smaak van vrijheid. En dat is de belangrijkste reden om onze vriezers te vullen met perenijsjes, calippo’s en cornetto’s. Vooral het goede gevoel drijft ons deze maanden naar Italiaanse ijssalons. Dat we bij 30 graden niet in de keuken spliterwten staan te koken, komt omdat het gekke gevoel daarbij de waarneming van smaak blokkeert. Hoe we iets ervaren, bepaalt de smaak ervan.

Voor PINO is dat eigenlijk niet nieuw. Want we weten dat op evenementen en congressen dezelfde wet geldt: wanneer en hoe je iets voorschotelt is bijna nog belangrijker dan wat je voorschotelt. En dan heb ik het niet alleen over eten. Ook hoe we de inhoud serveren is belangrijk. Bied je informatie zo aan, dat je gasten er een goede ervaring bij hebben, dan komt de boodschap beter aan en blijft die langer hangen. Soms werkt de overdracht van informatie goed in de ochtend, soms pas in de middag. Op het ene moment in de vorm van muziek, op het andere met een video. De ene keer in het stikdonker, de andere keer in de spotlights. We denken altijd goed na over hoe gasten een evenement ervaren, van binnenkomst tot afscheid. Alles moet voelen als een ijsje in de zomer. Of als erwtensoep in de winter natuurlijk.

Nieuwsgierig hoe we uw organisatieverhaal het beste kunnen serveren? Laten we dan snel samen een ijsje eten!

Pieter Schure