“Typisch PINO is de klant ontzorgen”

Interview: Angelique van Beuzekom | communicatieadviseur Actie Leer Netwerk

PINO kent een aantal opdrachtgevers inmiddels goed. Zo ook Angelique van Beuzekom, communicatieadviseur bij Actie Leer Netwerk. Hoe ervaart zij de samenwerking met PINO? Wat maakt voor haar een evenement succesvol? We belden met Angelique – en haar twee teckels, die inmiddels niet meer weg te denken zijn in Zoomafspraken.

Wie ben je en wat doe je?

‘Ik ben Angelique van Beuzekom, communicatieadviseur bij Actie Leer Netwerk. Het Actie Leer Netwerk is onderdeel van het actieprogramma Werken in de Zorg van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Met het actieprogramma zijn wij twee jaar geleden gestart, samen met een hecht team van negen medewerkers. In samenwerking met experts en ambassadeurs pakken we personeelstekorten in zorg en welzijn aan. Echt een teameffort.’

Wanneer is de samenwerking tussen PINO en ALN begonnen?

‘Pas eind 2018 is Actie Leer Netwerk opgericht en voor 2019 stond al een groot evenement gepland. Toen kwam PINO in beeld. Binnen een aantal maanden hadden we een volledig congres staan, compleet met plenair programma en een ruim aanbod aan workshops in 1931 in Den Bosch. Een jaar later in 2020 organiseerden we de Actie Leer Netwerk Dagen, een digitaal weekevent.’

In 2019 organiseerden jullie nog een live congres. Hoe was het voor jullie als organisatie om het jaar daarop over te stappen naar een digitale week?

‘Het was een hele reis. Na het eerste congres had ik mijzelf voorgenomen om in februari 2020 het plan voor december al helemaal klaar te hebben liggen. Dat was plan A. Toen begon de coronacrisis en in april besloten we om een hybride evenement te organiseren: plan B. Daar kregen we al snel veel positieve reacties op. De keuze om live óf online deel te kunnen nemen is prettig voor deelnemers. In de zomer sloeg echter de twijfel toe. Moeten we dit wel willen, een hybride evenement organiseren voor de zorg? Nee, was het duidelijke antwoord hierop. Tijd voor plan C: volledig digitaal.’

Dat was inderdaad een hele reis van plan A naar plan C. Wat betekende het voor het programma om van live naar online te gaan?

‘Een live evenement kun je niet simpelweg kopiëren naar een online evenement. We besloten van één dag naar één week te gaan, met iedere dag een ander thema (plan D). Niet van negen tot vijf, maar slechts enkele uren per dag. Het moest echt draaien om de inhoud. Er ontstond een strak programma, waar alles draaide om onze beloften: actie, leren en netwerken. Dat betekende ook dat de ambassadeurs van de thema’s en de andere sprekers veel meer to the point moesten komen. Zij schakelden gelukkig allemaal snel met ons mee.’

Hoe heb je het online evenement uiteindelijk ervaren?

‘Het was een inspannende week. Het vraagt om veel voorzichtigheid met mondkapjes en 1,5 meter afstand houden. Daarnaast organiseer je voor je gevoel vijf evenementen in plaats van één. Maar het bracht ook veel energie. Zeker met het team van ALN, PINO en de techniekpartij. Tijdens zo’n week valt alles samen. De studio straalde echt ‘ons’ Actie Leer Netwerk uit met haar felle kleuren, dat geeft energie.’

‘Die energie voelde ik daarvoor ook al, tijdens de voorbereidingen van de Impactmakerprijs die we uitreikten tijdens het evenement. De prijs is voor organisaties die impact maken als het gaat om de aanpak van de personeelstekorten in zorg en welzijn. De vrees dat zorg- en welzijnsorganisaties geen tijd zouden hebben zich in te schrijven bleek gelukkig onterecht. We hebben zoveel mooie en bijzondere inzendingen ontvangen! Niet alleen de winnaar werd daarom in het zonnetje gezet. Ook andere projecten lichten we dit jaar uit, omdat ze het zó verdienen!’

Waren de deelnemers net zo enthousiast? Wat waren de reacties?

‘Deelnemers reageerden heel positief op het online evenement, vooral op de kwaliteit en professionaliteit van hoe het eruit zag. Mij is tijdens de uitzendingen ook duidelijk geworden dat een live gesprek vanuit een studio toch echt meer impact heeft dan een volledig online gesprek. De gesprekken zijn beter, komen tot de kern en het is aantrekkelijker om naar te kijken dan naar een videobelgesprek.’

Hoe was de samenwerking met PINO?

‘Tijdens de uitvoer van een live evenement valt het voor mij als opdrachtgever niet zo op wat er allemaal achter de schermen gebeurt (positief!), maar tijdens de online week zag ik PINO echt in actie. PINO nam strak de lead tijdens de productie, dat hebben ze echt goed gedaan. Een online uitzending is secondewerk en dat is 100% gelukt. De hele week.’

Nu je ons zowel live als online in ‘actie’ hebt gezien, wat is volgens jou typisch PINO?

‘Typisch PINO is de klant ontzorgen. Als ik ergens tussendoor roep dat er een gouden envelop en confetti moet komen, regelt PINO het. Ik zit veel op de details en PINO gaat daar goed in mee. Ze letten op alle kleine dingen die een evenement net iets meer geven. Dat maakt het af. Naast kennis van techniek, registratiesystemen en het inbrengen van creatieve ideeën is dat heel waardevol in de samenwerking met een extern bureau.’

Hoe ziet de toekomst eruit? Is online blijvend of wil je zo snel mogelijk terug naar live?

‘Als ik nu terugdenk vraag ik mij af waarom we nooit eerder workshops online hebben aangeboden. Het voordeel daarvan is dat je de content veel vaker kunt gebruiken. Juist voor zorg- en welzijnsmedewerkers is dat een uitkomst. Ook zorg je met opgenomen video’s veel meer voor verbinding met andere content. Tijdens het coronajaar hebben wij bijvoorbeeld Actieleer TV opgezet. De video’s van de online week sluiten daar heel mooi bij aan. Voor 2021 is de uitdaging: hoe houden we het nog leuk? Wat is er nog niet gedaan en hoe kunnen we blijven inspireren? Met PINO en ons eigen team gaan we die uitdaging aan.’