Einde onbewaakte overwegen

NABO-symposium

Onze mobiliteit neemt fors toe, op de weg en op het spoor. Waar dit verkeer samen komt, kan dit soms leiden tot gevaarlijke situaties. Een onbewaakte spooroverweg is hier een voorbeeld van. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail werken via het programma NABO (Niet Actief Beveiligde Overwegen) aan de aanpak van deze overwegen. Op 17 juni stond het NABO-symposium in het teken van deze aanpak. PINO nam de organisatie voor haar rekening.

Wat komt er allemaal kijken bij het aanpakken van onbewaakte overgangen? Wat levert het op? En wie is waar verantwoordelijk voor? Tijdens het symposium werden kennis en praktijkervaringen over de NABO-aanpak gedeeld. Zowel ambtenaren en adviseurs van gemeenten en provincies als bestuurders waren aanwezig. PINO ging die organisatorische uitdaging aan, met succes. Het leverde een inspirerend symposium op met een gevarieerd programma, waaronder een straatquiz en een creatieve verslaglegging in cartoons. En veelbelovende ambities: uiterlijk in 2023 geen NABO’s meer op het reizigersnet, alle belangen tellen mee bij de NABO-aanpak en samenwerking en kennisdeling staan voorop.