Effect. Welke ballen houd jij in de lucht?

CommunicatieCongres 2019

Als communicatieprofessional lijk je soms wel een jongleur met alle ballen die je in de lucht moet houden. Maar kan dat wel allemaal? En hoe blijf je jezelf ontwikkelen? Welke keuzes maak je om het effect van jouw communicatie te vergroten? En wanneer en hoe stuur je bij? Daarover ging het CommunicatieCongres 2019. Effect. PINO droeg daar opnieuw aan bij en geeft hieronder de highlights van de openingsspreker, die werd aangevuld door vele anderen.

Tom de Bruyne, oprichter van bureau voor gedragsbeïnvloeding Sue, richtte zich op framing. “Wie de framing-oorlog het meest gedisciplineerd en ongegeneerd voert, wint de macht over de publieke opinie”, stelde de Bruyne in een eerder interview met Adformatie. Deze relatie, tussen communicatie en macht, verkende hij verder op het CommunicatieCongres in TivoliVredenburg in Utrecht. De psychologie en wetenschap van beïnvloeding is, volgens Tom, de ontbrekende laag waar elke communicatieprofessional zich in zou moeten verdiepen. Het gaat namelijk om een oneerlijke strijd om aandacht en beïnvloeding van mensen; tussen grote sociale platforms met hun algoritmes en slimme data-analyses en de klassieke instrumenten van de communicatieprofessional.

PINO en #Verder waren ook dit jaar verantwoordelijk voor de productie, marketing en programmering van het Communicatiecongres.