Creativiteit in tijden van crisis

Interview met Karl Raats

Hij staat in de evenementenbranche bekend als dé expert op het gebied van creativiteit. Karl Raats, veelgevraagd spreker, dagvoorzitter en coach. Veel van onze opdrachtgevers kennen hem. Nu heel Nederland en België – hij is Vlaming – noodgedwongen binnen zit en evenementen niet zijn toegestaan, is PINO benieuwd naar zijn visie op de huidige crisis. Hoe beleeft hij deze tijd, welke lering trekken we hieruit en is er licht aan het einde van de tunnel?

Eén van je LinkedIn berichten ging onlangs viral. Vertel eens.

“Dat klopt. Nog voordat het hamsteren begon, postte ik een tekst op social media over wat er ons wacht aan de andere kant van deze crisis. De verkorte versie luidt als volgt:

We gaan het gezelschapsspel herontdekken. We gaan in huizen wonen die nog nooit zo goed geschilderd, geplakt, opgeruimd en gepoetst waren. We gaan praten met elkaar, echte gesprekken hebben, urenlang. We gaan zorgverleners op handen dragen, zoals dat altijd al hoorde. We gaan beseffen hoe waardevol het is elkaar te mogen knuffelen, elkaar aan te raken, elkaar te raken.

Ik heb daar veel reacties op gehad. Een lezeres vertelde me dat ze er rustig van werd. In tijden van angst en onzekerheid lucht het op om ergens oprecht naar te verlangen. Het maakt alles draaglijker en zinvoller.”

Je hebt het over herontdekken, hoe werkt dat precies?

“Op het moment dat wij onze eigen omstandigheden moeten aanpassen, vertonen we weinig flexibiliteit. Maar op het moment dat omstandigheden buiten onze wil om veranderen, worden we ineens zo fluïde als water. Creativiteit is in beide situaties de drijvende kracht. Alleen in het eerste geval zetten we in op de zaken houden zoals ze zijn en in het tweede geval gaan we gretig op zoek naar nieuwe zaken om ons aan op te trekken en vast te houden. In een tijd van crisis is het dus niet de vraag ‘of’ we ons gaan aanpassen, maar vooral ‘hoe’. Hoe pakken we dit aan? Hoe maken we er iets moois van? Hoe houden we dit vast?”

Geldt dat voor iedereen?

“Ja, maar hier is een kanttekening op zijn plaats. Een diepgeworteld verlangen naar een fundamenteel beter leven, dat kennen wij nauwelijks nog. Wij hebben al uitstekende zorg, huisvesting, sociale vangnetten, nieuwe technologieën en dergelijke.

We hebben als maatschappij zoveel fantastische dingen bereikt, dat het vuur om ergens voor te knokken langzaamaan uitdooft. Alles wordt vanzelfsprekend. Tot op een moment als dit. Nu komen we onszelf opnieuw tegen. Ik hoop dat het neveneffect van deze crisis is dat we weer ergens naar gaan verlangen. Dat we terug gaan zien wat er allemaal nog te winnen valt.”

“Ik hoop dat het neveneffect van deze crisis is dat we weer ergens naar verlangen.”

Hoe denk je dat de evenementenbranche zich gaat herontdekken?

“Er gaan fundamentele shifts ontstaan. Belangrijk daarbij is dat je beseft dat er geen leven voor en na corona gaat zijn, maar een leven voor en mét corona. Mijn advies aan organisaties is om je niet te richten op het leven na, maar op een leven mét. En dat hoeft niet slecht te zijn. Integendeel. In moeilijke tijden komt het beste in ons naar boven, ook in bedrijven.”

Doel je hiermee op online evenementen?

Bijvoorbeeld. Maar online evenementen vervangen live bijeenkomsten niet. We zijn sociale wezens. Contact via een scherm is niet hetzelfde, al laat deze crisis ons wel zien wat er al die tijd al mogelijk was, zonder dat we daar iets mee deden. Nu wel. Dat is zeer waardevol, ook voor een bureau als PINO. En het is belangrijk om dat vast te houden in het nieuwe leven mét corona.

De crisis geeft de evenementenbranche en haar klanten nog een inzicht. Het zorgt ervoor dat we live bijeenkomsten nog waardevoller en waardenvoller gaan invullen. Ik hoop dat de evenementenbranche daarin haar vuur en verlangen mag vinden. Houd dit vast en blijf gezond.’’

“Live bijeenkomsten worden nu als nóg waardevoller ervaren.”