“In alle facetten professioneel, betrokken en flexibel.”

Interview: Janine Stuivinga | programma- en projectmanagement Energietransitie, provincie Groningen

‘Niet praten maar doen!’ dat was de centrale boodschap van de Klimaattop Noord NL. Laat dat maar aan de nuchtere Noordelingen over. Maar wat als deze oproep alle verwachtingen overtreft? Dat er maar liefst 250 initiatieven zich aanmelden en in plaats van de verwachtte 300 deelnemers er 1.000 personen de Klimaattop Noord willen bijwonen. Dan ben je als organiserend comité blij dat je een professioneel eventbureau hebt ingehuurd. In drie maanden tijd zorgde PINO samen met representanten vanuit de drie provincies Groningen, Fryslân en Drenthe en vanuit de New Energy Coalition, ervoor dat de Klimaattop Noord tot een ongekend succes leidde én daarmee de eerste regionale klimaattop een feit was.

Een Utrechts bureau

Gedeputeerde Nienke Homan van de provincie Groningen was aanwezig tijdens de Nationale Klimaattop in 2016. De boodschap waarmee zij thuis kwam, was duidelijk: op klimaatgebied zijn concrete acties nodig. “Die uitdaging pakte onze klimaatambassadeur en gedeputeerde met beide handen aan”, vertelt Janine Stuivinga. Samen met collega-gedeputeerden Tjisse Stelpstra (provincie Drenthe) en Michiel Schrier (provincie Fryslân) ontstond het initiatief om het Rijk een gezamenlijk aanbod te doen via de Klimaattop Noord.

Hoe komt een Utrechts bureau dan terecht in het hoge Noorden? “Vanaf de eerste kennismaking werd er door PINO al heel goed meegedacht over het concept. Het was duidelijk dat we te maken hadden met een professioneel bureau met veel ervaring en kennis aan boord. Ook hun bijdrage aan de organisatie van de Nationale Klimaattop was voor ons een belangrijke reden.” Volgens Stuivinga was het met name ook dat PINO bewust wilde samenwerken met lokale leveranciers. “Niet alleen een sympathieke, maar bovenal een doordachte en duurzame oplossing die enorm werd gewaardeerd.”

Probleemloos opschalen

Op 9 november zou de Klimaattop Noord plaatsvinden. Die datum stond in alle agenda’s geblokt. De projectorganisatie ging een week voor de zomervakantie écht van start en begin september bleek dat zich inmiddels 250 initiatieven hadden gemeld die een plek wilden op de Klimaattop Noord. “En op dat moment ben je blij dat je een professioneel bureau in de arm hebt genomen. Niet alleen de initiatieven stroomden binnen ook het aantal deelnemers ontsteeg onze verwachtingen: van 300 naar uiteindelijk ruim 1.000 bezoekers.” Volgens Stuivinga bevestigt dit de kracht van een bureau met veel ervaring. “Hoe gemakkelijk PINO kan opschalen en de flexibiliteit biedt om het succes van onze klimaattop te kunnen beheersen dat ontzorgt de klant.”